Minggu lepas KPLB mengumumkan akan mewujudkan taman bimbingan kanak-kanak (Tabika) elit, khusus untuk ibu bapa yang mempunyai kemampuan kewangan untuk membayar yuran yang lebih tinggi. Tabika elit ini akan menyediakan kurikulum lebih baik berbanding tabika biasa yang mengenakan bayaran RM5 – RM25 sebulan.
Kertas kerja bagi cadangan ini sedang disediakan dan dikhabarkan
akan dibentangkan dalam mesyuarat Kabinet
untuk dinilai. Modul e-STREAM
(Sains, Teknologi, Agama, kejuruteraan, Seni dan Matematik) akan diterapkan
dalam konsep kelas pintar pembelajaran awal kanak-kanak di Tabika elit ini.
Beritanya adalah disini :
https://www.hmetro.com.my/mutakhir/2020/09/625592/kemas-cadang-wujudkan-tabika-elit
Cadangan ini menerima pelbagai reaksi masyarakat yang
rata-ratanya menentang pelaksanaan Tabika Elit ini. Di sebaliknya pula, mungkin
ada golongan yang menyokong pelaksanaannya, cuma berada di platform lain yang
tidak saya baca.
Namun, apabila
saya terbaca cadangan ini, reaksi saya ialah – serius ha?
Pendidikan jangan
dipolitikkan.
Sama ada pendidikan sekolah atau pendidikan tinggi, apatah
lagi pendidikan awal kanak-kanak, jangan lah dipolitikkan. Mungkin ada yang
argue bahawa politik tidak dapat dipisahkan dengan pelbagai urusan termasuk
pendidikan, ok whatever, tetapi jangan sekali-kali mempolitikkan pendidikan.
Kanak-kanak seawal umur 4-6 tahun wajar mendapat pendedahan
dan pendidikan awal dengan kualiti yang sama. Kita memperjuangkan kesamarataan
dalam pendidikan dan cuba memastikan sebaik mungkin agar tiada yang
terpinggir/tertinggal/tercicir. Maknanya, walau apa pun tahap pendapatan dan
latar belakang keluarga, anak-anak berhak mendapat pendidikan awal yang
berkualiti sebagai pendedahan awal kepada sistem pendidikan negara. Silalah
berpolitik, tapi jangan melibatkan politik dalam pendidikan khususnya
pendidikan awal kanak-kanak. Awal-awal kita memberi isyarat kepada anak-anak
kita bahawa ada jurang di antara yang berada dengan yang miskin. Kasihan kepada
yang kurang berada, kerana terpaksa memilih tahap pendidikan yang biasa-biasa
sahaja, sedangkan yang berduit berhak mendapat yang terbaik. Jika dibiarkan
keadaan ini berlaku, percayalah, jurang pendidikan di kalangan T20 dan B40 akan
semakin membesar dan semakin susah untuk kumpulan B40 bersaing dan berpindah ke
kelas menengah/M40.
Pendidikan jangan
diniagakan.
Tapi akan sentiasa ada pilihan kepada ibu bapa untuk memilih
penyedia swasta yang menyediakan pendidikan awal dengan kurikulum tertentu. Ini
adalah open market dan terpulang
kepada pilihan sendiri. Kalau rasa pendidikan yang disediakan oleh kerajaan tu
tak level dengan diri dan pendapatan, boleh saja memilih sekolah swasta yang
sesuai dan sepadan dengan kehendak ibu bapa. Kita sedia maklum, ada ibu bapa
yang berkehendak anak mereka menerima pendidikan bertaraf antarabangsa, ataupun
pendidikan yang berteras kurikulum agama, atau pendidikan dengan model
tertentu. Tapi biar pendidikan swasta ini dipelopori atau diterajui oleh pihak
swasta dan biar Kerajaan kekal dengan menyediakan pendidikan dengan percuma
atau dengan kos yang paling minimum.
Alternatif pelaksanaan
Kerajaan tidak perlu menjadikan pendidikan ini sebagai sumber
pendapatan. Sebagai satu opsyen, kerajaan boleh menyediakan pendidikan yang
berkualiti kepada semua, dengan model kurikulum tertentu, tetapi mengenakan
bayaran yang berbeza kepada mereka di kalangan tahap pendapatan berbeza.
Contohnya, jika sekarang bayaran bulanan Tabika KEMAS hanya dalam lingkungan
RM15-RM25 sebulan, maka ibu bapa dengan tahap pendapatan yang tertentu boleh
dikenakan bayaran yang berbeza. Satu mekanisme perlu dibangunkan untuk
menangani perkara ini. KEMAS pun sekarang menyediakan guru Tabika dengan
pendidikan diploma. Sebagai seorang ibu yang anak semuanya menerima pendidikan
awal di Tabika KEMAS, saya berpuas hati dengan pendidikan yang diterima. Tabika
kini bukan lagi sekolah main dan makan seperti zaman saya dahulu, sebaliknya,
ada model yang kalau saya boleh kata sebagai pedagogi pengajaran yang menarik.
Anak saya belajar mengenal huruf,membaca dalam Bahasa Melayu, English, asas
Matematik, pendidikan agama, seni dan sukan. Tidakkah itu cukup untuk seorang
budak berumur 5 dan 6 tahun?
Apa yang kita hendak jadikan anak kita?
Anak kita tu baru berumur 5 atau 6 tahun. malah ada
sesetengah ibu bapa menghantar anak ke taska/tabika seawal umur 4 tahun. Beb…4
tahun ni patut kita biarkan mereka menikmati alam kanak-kanak dengan riang
tanpa perlu fikir kerja sekolah…Takkan kita nak anak kita jadi setaraf saintis
bila masuk darjah 1? Kamonnnn…..masa saya darjah 1 pun baru belajar A, B, C dan
kemudian lukis corak2 bawah latihan tulisan tu…jauh sekali nk belajar ayat
matematik seperti ‘Ali ada 2 biji oren, Abu ada 1 biji oren. Berapa biji oren
semuanya?’ Hairan sungguh sistem pendidikan kita (dan hairan juga dengan ibu
bapa yang kalau boleh agaknya lahir je anak itu terus jadi pandai!!). Tapi
iyalah…dunia berubah menjadi lebih pelik berbanding dahulu, persaingan semakin
tinggi, penduduk semakin padat dan cabaran pun semakin bertambah.
Walau apapun, ada eloknya cadangan ini diperincikan lagi oleh
pihak kementerian dan kementerian pun patut kembali kepada matlamat asalnya
untuk membangunkan luar bandar. Elok jika pendidikan yang sama kualitinya
seperti Tadika swasta disediakan untuk dinikmati anak-anak dikalangan penduduk
luar bandar. Jangan ‘kastakan’ anak-anak kita.
#nooneleavebehind
No comments:
Post a Comment